Tkinter
Button Widget
Widget "button" neboli tlačítko, je instance třídy Button, která se používá pro tvorbu tlačítek různého druhu.
Objekt "button" umožňuje interaktivní komunikaci s uživatelem. Stiskem tlačítka prostřednictvím myši může být spuštěna nějaká akce. Tlačítka mohou také obsahovat text a obrázky, stejně jako popisky (labels). Zatímco však text v popiscích může být zobrazen různými fonty, v tlačítku lze použít pouze jeden font. Text tlačítka ale může mít více řádků.
Deklarace tlačítka pomocí vlastní třídy
Následující skript definuje dvě tlačítka: jedno pro zavření aplikace, druhé pro zobrazení textu "Tkinter is easy to use!".
from tkinter import *
class App:
def __init__(self, master):
frame = Frame(master)
frame.pack()
self.button = Button(frame,
text="QUIT", fg="red",
command=frame.quit)
self.button.pack(side=LEFT)
self.slogan = Button(frame,
text="Hello",
command=self.write_slogan)
self.slogan.pack(side=LEFT)
def write_slogan(self):
print "Tkinter is easy to use!"
root = Tk()
app = App(root)
root.mainloop()
Výsledek předchozího skriptu vypadá takto:
Poznámka:
Při používání IDLE nebo Pyscripter se vyvarujeme použití příkazu "QUIT" pro zavření okna.
IDLE i Pyscripter používájí Tkinter i nativní metodu "quit". Při použití "quit" v uživatelském programu dojde k nepříjemné kolizi našeho programu s programem IDE.
Dynamický obsah tlačítka
V následujícím příkladě vytvoříme tlačítko s číslem postupně se zvětšujícím o hodnotu 1, dokud se nestiskne tlačítko Stop:
import tkinter as tk
counter = 0
def counter_label(label):
counter = 0
def count():
global counter
counter += 1
label.config(text=str(counter))
label.after(1000, count)
count()
root = tk.Tk()
root.title("Counting Seconds")
label = tk.Label(root, fg="dark green")
label.pack()
counter_label(label)
button = tk.Button(root, text='Stop', width=25,
command=root.destroy)
button.pack()
root.mainloop()
Výsledek předchozího skriptu vypadá takto: